Hulp bij materiaal lenen

Hier vind je alle informatie over hoe je materiaal kunt lenen, en terugbrengen.


Lenen & terugbrengen

Hoeveel mag ik lenen?

  • Met een abonnement kun je maximaal 10 items tegelijk lenen, die je 4 weken mag houden.
  • Een Toptitel mag je 2 weken lenen. Deze kan niet verlengd worden.
  • Geleende materialen kun je 1 keer verlengen, tenzij ze gereserveerd zijn. Let op: het verlengen van geleende materialen kan pas 3 dagen voor de vervaldatum.
  • Het maximaal aantal te lenen items in de online Bibliotheek verschilt per abonnement. Bekijk hiervoor het overzicht aan abonnementen.

Hoe lever ik het materiaal weer in?

Je levert jouw geleende materialen zelf in via de zelfservicebalie. Vergeet hierbij niet om op de innamebon te controleren of alle ingeleverde titels vermeld staan. Mocht dit niet het geval zijn, dan kun je dat direct melden bij een medewerker.

Je kunt geleende materialen in elke vestiging van de Bibliotheek Achterhoekse Poort inleveren. Inleveren hoeft dus niet in dezelfde vestiging waar je het materiaal geleend hebt. 

Als je materialen te laat inlevert, wordt er te laat-geld berekend. (Tenzij je een jeugdabonnement of een Top abonnement hebt, dan leen je boetevrij)

Hoe voorkom ik dat ik te laat ben?

Je kunt je aanmelden voor onze gratis herinneringsservice. Hiermee krijg je enkele dagen voor het verstrijken van de uitleentermijn een e-mailbericht. Zo kun je op tijd jouw geleende materialen inleveren. Of je verlengt de geleende materialen indien mogelijk; dat kan 24 uur per dag, elke dag van de week via Mijn Bibliotheek of de Iguana app.

Hoe meld ik me aan voor deze service?

Je kunt deze service zelf aanvinken in Mijn Bibliotheek: log in op Mijn Bibliotheek, ga naar Mijn gegevens, ga naar het kopje Berichtvoorkeuren, klik bij Inleverattentie op Wijzigen. Een e-mailadres is voor deze service noodzakelijk.

U kunt deze service aanzetten wanneer je maar wilt.

Let op: Je blijft wel altijd zelf verantwoordelijk voor het op tijd inleveren. Lever je toch jouw materialen te laat in, dan moet je te laat-geld betalen. (Tenzij je een jeugdabonnement of Top abonnement hebt, dan leen je boetevrij)

Is er een haal- en brengservice?

Leden van de Bibliotheek kunnen gebruik maken van de dienst Boek aan Huis. Een vrijwilliger bij de Bibliotheek bezorgt dan boeken, tijdschriften en dvd’s bij je aan huis als je zelf niet naar de bibliotheek kunt komen vanwege beperkte mobiliteit, handicap of ziekte. Aan deze service zijn geen extra kosten verbonden. Kijk hier voor meer informatie.

Bij welke bibliotheken kan ik gastlenen?

Gastlenen betekent dat elke bibliotheekgebruiker met een geldige pas van de eigen bibliotheek, materialen kan lenen bij alle openbare bibliotheken in Nederland. Lees hier hoe het werkt.


Verlengen

Hoe kan ik verlengen?

Je kunt verlengen via Mijn Bibliotheek op onze website, via de Iguana app of in een van onze vestigingen. Lukt dit niet? Dan kun je ook telefonisch contact opnemen via 088-0062929. Let op: het verlengen van geleende materialen kan pas 3 dagen voor de vervaldatum.

Verlengen via de Iguana app

  • Ga in de app naar Uitleningen.
  • Vink de materialen aan die je wilt verlengen.
  • Scroll helemaal naar beneden en klik op de knop Verleng geselecteerde exemplaren.

Verlengen via Mijn Bibliotheek

  • Log in op Mijn Bibliotheek.
  • Klik op Uitleningen en verlengen.
  • Vink in de rechterkolom de exemplaren aan waarvan je de leentermijn wilt verlengen.
  • Materialen die door iemand anders gereserveerd zijn, kun je niet verlengen.
  • Klik op de knop Verlengen.

Wat zijn de voorwaarden om te kunnen verlengen?

  • U kunt maximaal 90 dagen een openstaand bedrag op jouw pas hebben. Dit bedrag mag ook maximaal € 10,00 zijn. Daarna wordt de pas geblokkeerd en is verlengen niet mogelijk totdat je hebt betaald. Het is mogelijk de schuld direct via iDEAL te betalen. Daarna kun je de materialen verlengen.
  • Je kunt geleende materialen maximaal een keer verlengen. Materialen die door anderen gereserveerd zijn kun je niet verlengen.
  • Je kunt pas 3 dagen voor de vervaldatum verlengen.
  • Een verlenging geldt als een uitlening. 
  • Toptitels kun je niet verlengen.
  • Je kunt alleen geleende materialen van de Bibliotheek Achterhoekse Poort verlengen.

Betalen

Wat betaal ik als ik te laat ben?

Je betaalt € 0,20 te laat-geld per item per dag, tenzij je een jeugdabonnement of een Top abonnement hebt. Dan leen je boetevrij.

Twee weken na het verstrijken van de uitleentermijn wordt een 1e herinnering gestuurd en twee weken later de 2e herinnering. 

Als de materialen na deze herinneringsberichten nog niet ingeleverd zijn, wordt er 3 maanden na de verstreken vervaldatum een nota met te laat-geld/vervangingskosten gestuurd. Worden de materialen dan nog niet ingeleverd, dan wordt er een herinneringsnota gestuurd. Ook wordt de pas geblokkeerd wanneer de vervaldatum 90 dagen is verstreken of wanneer het boetebedrag de hoogte van € 10,00 heeft bereikt.

 

Hoe lang mag een financiële registratie openstaan?

Je kunt maximaal 90 dagen een financiële registratie tot € 10,00 open hebben staan. Daarna wordt jouw pas geblokkeerd totdat je hebt betaald. Wanneer wij een e-mailadres van je hebben, krijg je enkele dagen voordat de pas geblokkeerd wordt een e-mail. Je kunt dan nog op tijd het openstaande bedrag betalen om blokkade te voorkomen. Bij een openstaand bedrag van meer dan € 10,00 wordt jouw pas direct geblokkeerd en kun je niet meer lenen, verlengen en reserveren. 

Kan ik voor mijn gezinsleden betalen?

In Mijn Bibliotheek en de Iguana app kun je via één account ook voor andere gezinsleden verlengen/betalen. Hiervoor moeten machtigingen aangemaakt worden. Log hiervoor in bij Mijn Bibliotheek, klik onderaan op Gekoppelde gebruikers en vul het lenersnummer in. Deze lener moet dan ook in de persoonlijke Mijn Bibliotheek toestemming geven tot inzage van de gegevens.

In onze vestigingen kun je ook voor andere gezinsleden betalen via de betaalautomaat. Zorg wel dat je de bijbehorende lenerspassen bij de hand hebt.

Hoe zet ik tegoed op mijn pas?

  • Log in bij Mijn Bibliotheek
  • Ga naar Deposito's
  • Volg de aangegeven stappen op het scherm.

Hoe betaal ik via iDeal?

  • Log in bij Mijn Bibliotheek.
  • Ga naar Deposito's
  • Volg de aangegeven stappen op het scherm.

Kan ik, naast iDeal, ook nog op een andere manier betalen?

In onze vestigingen kun je ook via de betaalautomaat of met contant geld betalen. Voor de betaling van je abonnement kun je ook kiezen voor automatische incasso.

Reserveren & aanvragen

Hoe reserveer ik materiaal?

Reserveren kan via de catalogus op onze website. Via de zoekbalk op de homepagina geef je een zoekterm in. Klik vervolgens in de resultatenlijst bij de gewenste titel op Reserveren. Wanneer je nog niet aangemeld bent bij Mijn Bibliotheek, moet je dit eerst doen.

  • Log in bij Mijn Bibliotheek.
  • Indien er verschillende bibliotheeklidmaatschappen aan het account zijn gekoppeld, krijg je de mogelijkheid om de juiste te kiezen.
  • Kies de afhaallocatie (de vestiging waar je het materiaal af wilt halen)
  • Bevestig met de knop Reserveer.

Binnen hoeveel dagen kan ik een reservering ophalen, nadat ik bericht heb gehad?

Zodra de reservering zichtbaar is in Mijn Bibliotheek, kun je deze ophalen bij de aangegeven bibliotheek.

Hoe lang mag ik een gereserveerd boek lenen?

Voor een gereserveerd boek staat de reguliere leentermijn van 4 weken, tenzij het een Toptitel is. Een Toptitel mag je 2 weken lenen en deze kun je ook niet verlengen.

Als blijkt dat na mij nog iemand het boek gereserveerd heeft, moet ik het dan inleveren?

Wanneer iemand het boek dat jij geleend hebt, reserveert, moet je het na de leentermijn van 4 weken inleveren. In het geval van een Toptitel is dit na 2 weken.

Hoe kan ik op titels zoeken?

In de zoekbalk op onze website kun je zoeken in de catalogus.

Hoe vraag ik materiaal aan uit wetenschappelijke bibliotheken?

Via WorldCat Discovery kun je wetenschappelijke boeken lenen die je eigen Bibliotheek niet heeft. Je vindt hier boeken van universiteitbibliotheken, musea en onderzoeksinstellingen van over de hele wereld. Alle boeken die in Nederland beschikbaar zijn, kun je lenen. Via de pagina Wetenschappelijke boeken lenen kun je een aanvraag indienen. Wij brengen € 5,00 in rekening per aanvraag. Je betaalt bij ons aan de balie als je het boek af komt halen.


Verlies of beschadiging

Hoe vraag ik een nieuwe pas aan?

Ben je je pas kwijt en wil je een nieuwe aanvragen? Dat kan in een van onze vestigingen of door een mail te sturen naar debibliotheek@achterhoeksepoort.nl De kosten van een nieuwe pas zijn €2,50



Geen antwoord op je vraag gevonden?

Neem contact met ons op